20 jan Onder zoekmachine optimalisatie kun je niet meer uit
Als jij een website in je beheer hebt, dan heb je ongetwijfeld van zoekmachine optimalisatie gehoord. En als dit niet zo is, dan is het tijd dat je je daarin gaat verdiepen. Search engine optimisation (SEO) is bijzonder belangrijk als je wilt dat jouw website zichtbaar wordt en blijft. We weten allemaal dat bijna niemand naar de tweede pagina met zoekresultaten bladert en dat het essentieel is dat jouw website op de eerste belandt. Zoekmachine optimalisatie is een begrip waar geen enkele webbeheerder meer onderuit kan.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Onder zoekmachine optimalisatie oftewel SEO verstaan we een aantal technieken die worden gebruikt om een website te optimaliseren voor zoekmachines. Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken allemaal bepaalde parameters die worden ingezet zo gauw een zoekterm is ingetypt. Aan de hand van die parameters worden er dan geschikte websites uitgekozen en gerangschikt. Jij ziet dit als de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk dat je je parameters van je website zo instelt dat ze de zoekmachines prikkelen en dat jouw website wordt uitgekozen. Hiervoor zijn een aantal technieken beschikbaar en deze veranderen regelmatig.
Zoekwoorden en SEO
Een erg bekend voorbeeld van SEO is die van het zoekwoord. Jij bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en deze verwerk je in je teksten. De zoekmachine ziet dit woord en rangschikt jouw website als belangrijk. Echter, het probleem hiermee is dat je door te veel zoekwoorden te verwerken de zoekmachine het idee geeft dat je hem te slim af probeert te zijn. Je wordt dan weer onderaan de lijst geplaatst. Te weinig zoekwoorden en je wordt er niet uitgepikt. Aangeraden wordt om een zoekwoord dichtheid van 1% tot 2% van alle woorden in een tekst aan te houden. Daarnaast moeten de teksten nog steeds natuurlijk en vloeiend leesbaar zijn.
Andere SEO technieken
Zoekmachines proberen de webdesigners altijd een stapje voor te zijn en daarom passen ze de parameters regelmatig aan. Het is dus van groot belang dat je je zoekmachine optimalisatie blijft uitvoeren. De formulering van je metatitel en metadescription is ook essentieel net zoals het gebruik van foto’s en video’s. Verwerk links in je teksten, links naar je eigen pagina’s, maar ook links naar andere betrouwbare pagina’s. Ziet de zoekmachine een link naar een externe pagina die niet als betrouwbaar wordt gezien, dan kan dit jouw rangschikking ook weer kwaad doen.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden
Het is dan ook niet vreemd dat de meeste bedrijven zoekmachine optimalisatie uitbesteden of hier een speciale kracht voor inhuren. Je hoeft maar een kleine fout te maken en je website daalt aanzienlijk. Een link die niet meer werkt, een zoekwoord te veel of een onduidelijke metadescription en je kunt het vergeten. Daarom is het soms beter om hier een specialist voor in te zetten die exact weet wat de laatste trends zijn en wat je kunt verbeteren. Bij online marketing bureaus bieden ze deze diensten al als standaard aan. Je zal merken dat jouw website op die manier ook op de eerste pagina met zoekresultaten kan belanden.
Geen reactie's